Voeding volgens de Chinese geneeskunde

congee5 elementen voeding

Een inleiding

We worden overspoeld met voedingsadviezen. Deze variëren van geen brood meer eten, of juist wel in verband met jodium, raw food, tot het feit dat magnetron maaltijden en E- nummers niet per se slechter zijn dan verse groentes uit je eigen tuin. Wat is waar? Ik vind het ook lastig. Wat ik wel weet is dat het goed is te luisteren naar je eigen lichaam helpt en te voelen hoe eten bij jou valt.

Bij deze een inleiding over hoe de Chinese Geneeskunde naar voeding kijkt. En bij deze zienswijze voel ik me prima.

Ontbijt als een koning, lunch als een edelman en dineer als een bedelaar.

De milt wordt in de Chinese geneeskunde gezien als het vuurtje onder een koekenpan. Die koekenpan is dan je maag. Het vuur verwarmt de koekenpan.  Als het vuur warm is kan het energie uit voedsel doorsturen het lichaam in. Het vuur zorgt ervoor dat eten wordt verteerd en voedingsstoffen worden afgescheiden. Als je te veel koude voedingsmiddelen op dat vuurtje gooit, heeft het vuurtje het moeilijk, of dooft het.

Je kan dan last krijgen van een vol en opgeblazen gevoel. Daarnaast is er onvoldoende warmte en energie om de rest van je lichaam te verwarmen. Hierdoor kan je last krijgen van koude handen en voeten.

De Chinese geneeskunde kijkt naar de thermische werking van voeding. Gember is bijvoorbeeld verwarmend en tomaat is verkoelend (ook als er soep van gemaakt is).

Daarnaast kijkt de Chinese geneeskunde naar voeding volgens de 5 elementen. Hout, water,vuur aarde en metaal. De elementen corresponderen allemaal met een orgaan. Maar ook met een seizoen, een kleur, een emotie, of een smaak. In China worden deze elementen gebruikt om een evenwichtige maaltijd te bereiden.

Volgens de Chinese voedingsleer ontstaan ziekten door een verstoorde balans tussen de elementen. Een maaltijd wordt dus aangepast aan de behoefte van het individu. Een goede gezondheid behouden kan dus in de Chinese geneeskunde deels bereikt worden door een gebalanceerde voeding voor jou.

Hieronder wat algemene, basale tips om je op weg te helpen:

– Begin de dag met een warm ontbijt.  De milt heeft zijn hoogtepunt in de ochtend. Op dit moment kan de milt het voedsel het beste verteren. Je ontbijt kan het beste bestaan uit voedingsmiddelen die bereid zijn met vuur. Als je goed hebt ontbeten, voel je je vitaal en kom je energiek de dag door. Voorbeelden van een goed ontbijt zijn: gekookte granen, soepen, gekookte gerechten, peulvruchten, pap, rijstepap, een omelet met verse kruiden of restjes eten van de vorige avond.

– Leer voelen hoe het eten valt bij je.

– Zorg voor structuur in je voedingspatroon. Liefst 3 keer per dag (warm) eten op vaste tijden.

– De avondmaaltijd mag licht zijn.

– Kook met verse kruiden.

– Gebruik zoveel mogelijk verse producten, liefst biologisch.

– Neem tijd voor het eten en kauw goed.

– Eet minder brood. Zie brood als een aanvulling op je warme maaltijd. Bijvoorbeeld bij de soep. Je kan ook broodmaaltijden vervangen door gekookte maaltijden. Wanneer je weinig brood eet vervang dit dan door zeewier om je jodium aan te vullen.

– Kies natuurlijke suikers zoals agave siroop of oersuiker.

– Begin meer maaltijden te koken. Liefst 2 minimaal 2 keer per dag. Elke keer dat je kookt kun je het beste grotere hoeveelheden bereiden, zodat er de volgende dag nog kliekjes over zijn.

– Eet en drink niets dat kouder is dan kamertemperatuur (uitzonderingen daargelaten, zoals af en toe een wit wijntje).

– Zie rauwkost meer als aanvulling op een maaltijd dan als vervanging van een volledige gekookte maaltijd.

– Vermijd overmaat aan diepvriesproducten.

– Gebruik veel verse keukenkruiden zoals peterselie, basilicum, korianderblaadjes, selderijblaadjes. Ook rucola, witlof en kruidige bladsalades werken goed. Ondanks dat ze ‘rauw’ worden gegeten, hebben ze een ander effect op je lichaam dan een bord met rauwe wortel, komkommer en tomaat. De verse keukenkruiden ondersteunen namelijk ook je spijsverteringsvuur. Deze zijn een steun voor je spijsverteringsvuur.

Beter niet teveel:

– rauwe granenontbijten zoals muesli met yoghurt en kwark

– rauwe ongegaarde groentes en fruit. Met name tropisch zuur en onrijp fruit. Eet dit als bijgerecht bij de warme maaltijd.

– halvarine en light producten.

– sappen en frisdranken.

– smoothies als vervanging van een maaltijd.

– zuivelproducten, behalve biologische roomboter.

– varkensvlees.

– koemelkproducten.

 

 

 

 

.